تماس با ما

987136364902+

ایمیل

info@holdinghermes.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 9 الی 19:30

برخی از اقدامات قوه قضاییه در راستای هوشمندسازی و کاهش اطاله دادرسی

برخی از اقدامات قوه قضاییه در راستای هوشمندسازی و کاهش اطاله دادرسی

برخی از اقدامات قوه قضاییه در راستای هوشمندسازی و کاهش اطاله دادرسی

نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، امروز سه شنبه (۱۳ تیر ماه) با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.

سخنگوی قوه قضاییه با تبریک عید غدیر اظهار کرد: عید سعید غدیر خم عید نصب امام علی (ع) به امامت توسط پیامبر (ص) است. قوه قضاییه همراه ملت ایران آماده برپایی جشن سراسری برای این عید در سراسر کشور است. در این جایگاه اهانت به قرآن کریم را محکوم می کنیم.

سخنگوی قوه قضاییه بیان کرد: صحه نهادن رهبر معظم انقلاب اسلامی بر لزوم ادامه یافتن ارتباط عمیق قوه قضاییه با مردم و لزوم استفاده از تمامی ابزار‌های هنری و رسانه‌ای برای آشنایی افکار عمومی با خدمات و تلاش‌های مجموعه عظیم قضایی و نیز لزوم اهتمام قوه قضاییه بر زدودن برخی ناپاکی‌های اندک از مجموعه‌های داخل و بیرون از دستگاه قضایی چراغ راه روشنی برای حرکت جدید در دوره تحول و تعالی خواهد بود.

وی در ادامه گفت: به رهبر معظم انقلاب اسلامی و تمامی مردم اطمینان می‌دهیم که تا تحقق کامل این رهنمود‌های ارزشمند از پای نخواهیم نشست بنابراین اعلام می‌کنم که کارگرو‌های کارشناسی و تخصصی از هم اکنون فعال و درصدد یافتن راهکار‌های جدید، ابتکاری و خلاقانه در این مسیر برآمده اند.

ستایشی اظهار کرد: قوه قضاییه اقدامات قابل ملاحظه‌ای در راستای احقاق حقوق مردم ایران، هوشمندسازی و کاهش اطاله دادرسی انجام داده است به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ بیش از ۵۱۷ هزار دادگاه به صورت مجازی و برخط برگزار کرده‌ایم و بدین ترتیب قوه قضاییه از مراجعه حضوری طرفین به دادگاه جلوگیری کرده است.

ستایشی اظهار کرد: قوه قضاییه در تیر ماه سال گذشته در قالب طرحی به نام خدمات قضایی جهادی هزینه‌های دریافتی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ۶ استان را رایگان کرده است.

وی افزود: شهروندان از ۱۵۰ نقطه از استان‌های ایلام، کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، خراسان جنوبی و هرمزگان به صورت رایگان این خدمات قضایی جهادی و مقدمه دادرسی خود را در یک دفتر خدمات الکترونیک قضایی دریافت کردند.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به راه اندازی سامانه هوشمند استعلامات مالی، تصریح کرد: براساس این سامانه ۴ استعلام مهم حساب بانکی، بورس، پلاک انتظامی و پلاک‌های ثبتی به صورت برخط در اختیار قضات اجرای احکام قرار گرفته تا نسبت به احقاق حق مالباخته و ذی نفع در پرونده، شاهد سرعت چشمگیری باشیم.

وی افزود: درسال ۱۴۰۱ نزدیک به ۳ میلیون استعلام توسط این سامانه صورت گرفته که نسبت به سال گذشته خود در این زمینه ۵۰۰ درصد رشد به ثبت رسیده است.

ستایشی گفت: در مقدمه رسیدگی در یک پرونده که عنوانش حقوقی است، اولین نکته‌ای که مورد توجه قاضی است، استعلام وضعیت ثبتی اطلاعات موضوع خلع ید است که دست کم دریافت این اطلاعات حدود یکماه به طول می‌انجامد، اما در حال حاضر این استعلامات به صورت برخط در اختیار قضات قرار می‌گیرد.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به اقدامات دستگاه قضایی برای زندانیان گفت: برای حدود ۲۵ درصد زندانیان کشور اشتغال مولد و پایدار ایجاد شده است و بیش از ۱۳۰ هزار زندانی تحت پوشش دوره‌های حرفه آموزی قرار گرفتند.

وی گفت: البته در زمینه مبارزه با مفاسد اقتصادی رویکرد‌های جدید در خصوص ساماندهی اراضی، رفع تصرفات، حدنگاری‌ها و سایر موارد مهم نیز اقداماتی انجام شده است.

ستایشی گفت: در رابطه با حدنگاری اراضی ملی و منابع طبیعی در حال حاضر در رقم ۹۹ درصد پیشرفت داشتیم، ۹۹درصد از اراضی ملی کشور با تمسک به مقررات حدنگاری شناسایی شد و از این رو دیگر قابل تعرض، خدشه و تشکیک در مورد اراضی ملی نیست. به طبع از دعاوی که مترتب با این قضیه است به جد جلوگیری شده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه همه مواردی که گفته شد حق مطلب را به جا نیاورده است گفت: این موارد پیرو مطالبی است که در جلسات قبل گفته‌ایم خیلی از مسائل وجود دارد که باید طرح شود. در واقع باید متمسک شویم به جهاد تبیین و اقدامات را بازگو کنیم گونه‌ای باید عمل کنیم تا حق این خانواده بزرگ و این خانواده مطیع به فرامین رهبری و خدمتگزار به آحاد جامعه محقق شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات ما


کشف بیش از ۵ تن مواد مخدر توسط مأموران گمرک
  • ۲
  • مرداد
  • کشف بیش از ۵ تن مواد مخدر توسط مأموران گمرک

    مأموران گمرک در یکسال گذشته بیش از ۵ تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط کردند .به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، ...

    برخی از اقدامات قوه قضاییه در راستای هوشمندسازی و کاهش اطاله دادرسی
  • ۲
  • مرداد
  • برخی از اقدامات قوه قضاییه در راستای هوشمندسازی و کاهش اطاله دادرسی

    نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، امروز سه شنبه (۱۳ تیر ماه) با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.سخنگوی قوه ...

    هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های جدید از اولویت‌های قوه قضاییه است
  • ۲
  • مرداد
  • هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های جدید از اولویت‌های قوه قضاییه است

    رئیس قوه قضاییه هوشمند سازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های جدید را از جمله اولویت‌های قوه قضاییه برشمرد و گفت: این کار ...

    گمنام سازی بیش از ۹ میلیون رای در سامانه آرای قضایی
  • ۲
  • مرداد
  • گمنام سازی بیش از ۹ میلیون رای در سامانه آرای قضایی

    به گزارش روابط عمومی «مافا» دستگاه قضا، رئیس مرکز آمار وفناوری اطلاعات قوه قضاییه در همایش معاونین فناوری دادگستری‌های سراسر کشور با بیان ...

    برچسب ها