تماس با ما

987136364902+

ایمیل

info@holdinghermes.com

ساعات کاری

شنبه تا چهارشنبه 9 الی 19:30

تقاضای نفت تا سال 2030 به اوج می‌رسد

تقاضای نفت تا سال 2030 به اوج می‌رسد

تقاضای نفت تا سال 2030 به اوج می‌رسد

پیش‌بینی‌های آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نشان می‌دهد که تقاضای جهانی برای نفت تا سال 2030 به اوج می‌رسد و سپس شروع به کاهش می‌کند. این پیش‌بینی بر اساس رشد رو به انتشار محبوبیت خودروهای الکتریکی و کاهش تراز رشد اقتصادی چین انجام شده است.

به گزارش منتشر شده در تجارت‌نیوز، آژانس بین‌المللی انرژی اخیراً تصریح کرده که تقاضای نفت، زغال‌سنگ و گاز طبیعی تا سال 2030 به اوج خواهد رسید، اما این موضوع نشان‌دهنده نیست که کاهش تند مصرف سوخت‌های فسیلی در دسته‌بندی نزدیک است. این آژانس اظهار داشته است: “مصرف سوخت‌های فسیلی با نوسانات متعدد برای دوره‌های زمانی مداوم ادامه خواهد داشت و انتشار گازهای گلخانه‌ای در حدی بالا است که به سختی می‌تواند محدوده گرمایش جهانی را به 1.5 درجه سانتیگراد کنترل کند.”

آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه بیان کرده است: تغییرات مهم در الگوی مصرف انرژی به علت سیاست‌های پیشین کشورها برای ترویج استفاده از منابع انرژی پاک‌تر و حمل‌ونقل پایدار، و همچنین تحولات در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، موجب تغییرات ذی‌نفعانه‌ای در تقاضا برای نفت تا پایان دهه جاری خواهد شد.

پیش‌بینی آژانس مستقر در پاریس با برخی سازمان‌های دیگر در تضاد است. به عنوان مثال، اوپک پیش‌بینی می‌کند که تقاضای نفت تا سال 2045 ادامه خواهد داشت و به 116 میلیون بشکه در روز خواهد رسید، که 6.0 میلیون بشکه بیشتر از پیش‌بینی سال گذشته است.

این رشد تقاضا از طریق کشورهایی مانند هند، چین، سایر کشورهای آسیایی، آفریقا و خاورمیانه پیشتاز خواهد بود.

آژانس بین‌المللی انرژی، از اظهارات نگرانی‌های صنعت درباره کمبود سرمایه‌گذاری در منابع نفت و گاز، انکار کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: نگرانی‌هایی که برخی از صاحبان منابع بزرگ و برخی شرکت‌های نفت و گاز مطرح می‌کنند، که بر پایه فکر آنها، جهان کمبود سرمایه‌گذاری در تأمین نفت و گاز دارد، صرفاً به آخرین فناوری و روندهای بازار وابسته نیست. اما، آنان بیشتر بر تأکید خطرات اقتصادی و مالی پروژه‌های جدید نفت و گاز تاکید دارند، علاوه بر اینکه به خطرات آن برای تغییرات آب و هوایی اشاره می‌کنند.

اوپک هشدار داده که نداشتن سرمایه‌گذاری کافی در صنعت نفت می‌تواند امنیت انرژی جهانی را به خطر بیاندازد و ممکن است باعث افزایش قیمت نفت خام به مقدار 100 دلار در هر بشکه شود.

هیثم الغیس، دبیرکل اوپک، اظهار کرده که صنعت نفت جهانی نیاز به سرمایه‌گذاری جمعاً حداقل 12 تریلیون دلار از اکنون تا سال 2045 دارد تا از افزایش قیمت انرژی جلوگیری کند. او هشدار داده که کمبود سرمایه‌گذاری در بخش نفت با خطراتی همراه است. او در پیوستن به دیدگاه سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی که بر ضرورت ادامه سرمایه‌گذاری در نفت و گاز به‌همراه تعهدات انتقال انرژی تأکید دارد، اظهار کرد که کمبود سرمایه‌گذاری در واقع به امنیت انرژی زمینه می‌دهد.

بحران جهانی انرژی ممکن است نقطه تحولی را در آغاز پایان دوران استفاده از سوخت‌های فسیلی معرفی کند. شتابی که در انتقال به انرژی‌های پاک واقع شده، کافی است تا به تقاضای جهانی برای زغال سنگ، نفت و گاز طبیعی پایان داده شود.

به گزارش سالانه انرژی جهانی آژانس بین المللی انرژی، تا اواخر دهه 2020، جهان به حدود 102 میلیون بشکه در روز نفت مصرف خواهد کرد که این مقدار تا اواسط قرن به 97 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

فاتح بیرول، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، اظهار کرده است: «تغییر به سمت استفاده از انرژی پاک در سطح جهان در حال رخ دادن است و جاری است. دلایل مبنی بر اینکه نفت و گاز گزینه‌های مطمئنی برای آینده انرژی و آب و هوای جهانی نیستند، اکنون ضعیف‌تر از همیشه به نظر می‌رسند.»

آژانس پیش‌بینی کرده که تا سال 2050، تقاضای نفت به 2.4 میلیون بشکه در روز کاهش پیدا کرده و به میزان 54.8 میلیون بشکه در روز و 0.5 میلیون بشکه در روز می‌رسد. اوپک، 45 درصد از عرضه نفت تا سال 2050 را در سناریوی تعهدات اعلام شده در گزارش جدید به خود اختصاص داده است، در حالی که در گزارش سال گذشته این عدد 42 درصد بوده است.

این گزارش اقرار می‌کند که تولید نفت روسیه در مواجهه با تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا، مقاوم‌تر از پیش‌بینی‌های ابتدایی بوده است. با این حال، روسیه با کمترین سناریوی بلندمدت برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان، همچنان به دنبال حفظ تولید از میادین موجود یا گسترش میادین جدید بزرگ است و تولید نفت آن تا سال 2050 به 3.5 میلیون بشکه در روز کاهش خواهد یافت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

مقالات ما


کشف بیش از ۵ تن مواد مخدر توسط مأموران گمرک
  • ۲
  • مرداد
  • کشف بیش از ۵ تن مواد مخدر توسط مأموران گمرک

    مأموران گمرک در یکسال گذشته بیش از ۵ تن انواع مواد مخدر کشف و ضبط کردند .به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، ...

    برخی از اقدامات قوه قضاییه در راستای هوشمندسازی و کاهش اطاله دادرسی
  • ۲
  • مرداد
  • برخی از اقدامات قوه قضاییه در راستای هوشمندسازی و کاهش اطاله دادرسی

    نشست خبری مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه، امروز سه شنبه (۱۳ تیر ماه) با حضور خبرنگاران رسانه‌های مختلف برگزار شد.سخنگوی قوه ...

    هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های جدید از اولویت‌های قوه قضاییه است
  • ۲
  • مرداد
  • هوشمندسازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های جدید از اولویت‌های قوه قضاییه است

    رئیس قوه قضاییه هوشمند سازی و استفاده حداکثری از فناوری‌های جدید را از جمله اولویت‌های قوه قضاییه برشمرد و گفت: این کار ...

    گمنام سازی بیش از ۹ میلیون رای در سامانه آرای قضایی
  • ۲
  • مرداد
  • گمنام سازی بیش از ۹ میلیون رای در سامانه آرای قضایی

    به گزارش روابط عمومی «مافا» دستگاه قضا، رئیس مرکز آمار وفناوری اطلاعات قوه قضاییه در همایش معاونین فناوری دادگستری‌های سراسر کشور با بیان ...

    برچسب ها